Gode filmer

Posted: January 14, 2011 in Film

Mye er sagt og mangt er skrevet om store filmer med masse penger til markedsføring, produskjon osv….dette er filmer alle kjenner til og som de fleste har sett. Utenom disse blockbusterne er det en masse bra filmer som mange ganger er bedre og færre har sett. Kanskje de filmene som jeg vil nevne her etter hvert er slike filmer.

Jeg begynner med en av mine favoritter de siste årene, “Constantine” fra 2005.

Her spiller Keanu Reeves en av de kuleste roller jeg har sett på film. Som detektiv med det overnaturlige som spesialitet, får han i oppdrag å finne ut av et “selvmord” av Rachel Weisz’ tvillingsøster. Filmen er stappet av fantastiske biroller der Peter Stormare og Tilda Swinton er ubetalelige. Usannsynlig storartet:)

En annen film jeg liker er “30 days of night” fra 2007.

Det er ingenting lyst med denne filmen, bokstavelig talt. Josh Hartnett spiller her en sheriff i en by i Alaska som går inn i vintermørket for, som tittelen sier, 30 dager. Mange vampyrfilmer og serier har kommet de senere årene og denne filmen er en av de aller beste. Det er mørkt og dystert og usannsynlig bra:)

Den kanskje beste filmen i 2009 var dramaet “The Messenger”.

En av mine store helter de senere år er Ben Foster. Du finner han også i overnevnte “30 Days of Night”. Woody Harrelson er ikke dum han heller. Begge får ut sitt aller beste i dette gripende dramaet. Usannsynlig rørende:)

 

Science-fiction er gøy når filmene lages gode.” Sunshine” er laget av Danny Boyle som står bak “Slumdog Millionaire”, “28 Days Later” og “127 Hours” bl a. Altså her har vi en regissør som lager kun gode filmer.

 

Solen synger på siste verset og alt liv på jorden vil snart dø ut. Det må vi gjøre noe med, og Cillian Murphy og gjengen tar turen oppover for å resette stjerna. Usannsynlig god stemning:)

 

Leave a comment